科目名 |
内容 |
人文社会科学概論Ⅰ |
教養教育としての人文社会科学の概説を理工学分野も含めて講義する。 |
人文社会科学概論Ⅱ |
教養教育としての人文社会科学に関する導入的な講義を行う。 |
国際地域文化入門 |
ヨーロッパ、アジア、中南米の政治・経済・社会に関する最新のトピックを紹介する。講義を通して最近話題になった社会現象や、文化的なトピックスを取り上げ、その背景となる歴史や地理、社会制度についても理解を深め、異文化の理解に資する。 |
哲学 |
哲学の歴史や学説史、個別の哲学者の思想に焦点を当てることで、哲学に固有な問いや思考方法について教授する。 |
倫理学 |
倫理学の歴史や学説史、個別の倫理学者の思想に焦点を当てることで、倫理学に固有な問いや思考方法について教授する。 |
心理学 |
心理学史、研究法にはじまり、認知・学習・動機づけなどの心理学の基礎的テーマを教授する。 |
宗教学 |
様々な宗教の教義と実践やそれらを対象にした学術研究に焦点を当てることで、宗教の本質や宗教学の特徴について教授する。 |
芸術 |
彫刻、絵画、工芸、デザイン、映像メディアなどの芸術における様々な分野の表現について教授する。 |
歴史学 |
西洋史または東洋史(日本史を含む)の講義を行う。 |
民俗学 |
日本の伝統的社会を出発点に置いて、それを他の社会との比較の中でとらえなおし、同時に現在の日本社会と比較して連続性と不連続性を考察する。 |
科学史 |
古代から現代までの科学の歴史および科学史の研究方法について教授する。 |
文学 |
文学の精読を通して、文学を味わうことはもちろん、その背景として存在する、社会や歴史、思想などを学んで理解する。 |
法学 |
社会規範として法の意義や法の解釈の方法を講義したのち、実定法として民事法(民法や利息制限法等)と刑事法(刑法や少年法等)の基礎を教授する。 |
政治学 |
政治学原論について概説したのちに、国際関係や民主主義について教授する。 |
経済学 |
経済原論の初学者を対象として、マクロ経済学における基礎的な概念を教授する。 |
社会学 |
社会学の学説史や個々の社会学者の理論を取り上げることで、社会学の関心や学問的な特徴について教授する。 |
社会心理学 |
社会心理学とその方法論についておおまかに概説したのち、社会心理学の基本的な理論を教授する。 |
社会思想史 |
古代から現代までの「社会」に関する思想を紹介し、「社会」に対する理解や態度の変遷について教授する。 |
文化人類学 |
人間の文化的な営みの多様性に焦点を当てることで、「人間とは何か」について講義する。 |
Japanese Culture and Society |
日本における様々な文化・慣習に着目することで、日本社会の特徴について教授する。なお、本授業は英語で行われる。 |
グローバル教養科目 |
日本語以外を母国語とする教員が、様々な視点から日本社会の固有性について教授する。なお、本授業は英語で行われる。 |
人文社会科学特論 |
人文社会科学の基礎的な知見を前提としつつ、特定のテーマからアプローチすることで現代の日本および世界における諸問題に対してより専門的な理解を培う。 |
フィジカルウェルビーイング |
運動生理学、保健体育学、代謝予防医学、スポーツ医学により、運動とフィジカルウェルビーイング・身体的健康維持に関連した一般的な教養を身につける。 |
フィットネスマネジメント |
自立した個人に求められる健康な心身を生成するために必要なスポーツ・身体活動実践の体験的価値並びに健康づくりにおける論理的意義を学び、その実践能力を高め、健康生成の視座から自分自身で自らのフィットネスを適切に管理する能力の基礎を身につける。 |
ドイツ語Ⅰ |
ドイツ語の発音、聞き取り、文法を学び、簡単な文章を音読できる力を養う。基本的な文法を理解し,単純な構造の文を作ったり解釈したりできるようになる。 |
ドイツ語Ⅱ |
初歩的な語彙と文法を学びながら,日常的な生活場面において必要とされるドイツ語の運用能力を身につける。ドイツ語圏の地域・文化に関する知識の修得も目指す。 |
フランス語Ⅰ |
初めてフランス語を学ぶ人を対象とした授業で、フランス語の初級文法を学び、簡単な文章が読めるようになる。 |
フランス語Ⅱ |
文法・音声両面にわたってフランス語の基礎をバランスよく学ぶとともに、語学の修得ということだけではなく、フランス語を通して、ヨーロッパ文化の一端にも触れる。 |
中国語Ⅰ |
中国語初習の学生に対して、中国語の正確な発音を身につけ、基礎的な単語や文型、文法ポイントを習得し、中国語の基礎作りをする。中国の文化、社会事情についても紹介する。 |
中国語Ⅱ |
中国語の発音、基礎語彙と基礎文法を習得し、医療系学生のための簡単な医療現場用の日常会話ができることを目指す。 |
スペイン語Ⅰ |
スペイン語の基礎的な単語や表現の意味、綴り、発音を身につける。スペイン語文法の基本構造を理解し、簡単な文章の読み書きが出来るようになる。 |
スペイン語Ⅱ |
スペイン語の綴り・発音や文法の基本を覚え、基礎的な単語や表現を習得する。簡単なスペイン語を理解し、発話する力を身につける。スペイン語圏の文化・社会への理解を深める。 |
日本語Ⅰ |
日本語で書かれた様々なジャンル・スタイルの本を読み議論する。これを通じて、日本の文化や社会について理解を深めるとともに、読解力の向上を目指す。また、口頭および小論文演習を通じて論理的な表現力の獲得も目指す。 |
日本語Ⅱ |
現代日本社会や文化に関する映像を見ながら、ディスカッションを行う。これを通じて、日本・自国を中心に文化や社会について理解を深めるとともに、聴解力の向上を目指す。また、小論文演習およびプレゼンテーションを通じて論理的な表現力の獲得を目指す。 |
英語Ⅰ |
「読む」「聞く」「書く」「話す」力を総合的に伸ばすことを目的とする。 |
統計学 |
科学の言語とも言われる統計学の基礎と、その理解に必要な確率論の初歩を学び、統計学に対する理解を深める。 |
化学基礎 |
基礎的な科学的知識を体系的に学習し、専門分野の学問・研究に対し科学的見方が出来る基本を教授する。 |
生物学基礎 |
疾患を含む生命現象を分子、細胞及び個体レベルで説明することできるようになることを目的とする |
科学基礎実験 |
自然科学分野の基本操作を学び、実験に対する基本的な態度を身につける。 |
教養選択科目 |
各自の興味・関心に合わせて選択できる。 |
教養基礎セミナー |
前期の開講科目で培った興味や関心をセミナー形式の授業でさらに掘り下げ、学術的に深める。 |
教養セミナーⅠ |
テキストの輪読とディスカッションを通して、科学技術と社会との関係やその倫理的および法的問題に関して理解を深める。 |
教養セミナーⅡ |
プレゼンテーションとディスカッションをとおして教養セミナーⅠで得た成果を論文として仕上げる。 |
教養自由セミナーⅠ |
セミナー形式の授業にティーチングアシスタントとして参加することで、リーダーシップやファシリテーションのスキルを身につける。 |
立志プロジェクト |
世界をリードし、変革していく人材となるためには自分の専門分野の知識や能力だけではなく、広く世界を知ること、深く自分自身を知ることが必要である。世界が抱える問題を知り、仲間との協働の中で自分も活かし仲間も活かすような場づくりを学ぶ。各界で活躍するゲストスピーカーの話を聴き、いま社会で何が起きているのか、知的世界で何が問われているのかを知る。演習では、グループワークを通じて自発的に考え、問題を発見し、その中での自らの役割、責任、倫理を学び、他者と合意形成するためのスキルを修得する。 |
情報科学 |
基礎的な情報処理の方法(情報リテラシー)を習得し、さらにコンピュータプログラミングを通して論理的思考能力を養うことを目的とする。また自然現象や社会現象の解明に有用な統計学の基礎概念を学ぶ。 |
Moral and Political Philosophy for Medicine |
This course will examine ethical, economical, and political, as well as scientific aspects, of some important health policy issues currently facing the world. This course will thus cover, through the examination of those issues, relevant areas of philosophical theories, economics, including political and historical analyses to allow learners to understand background issues, history, and constraints, so as to be able to make a positive contribution to current debates. Throughout the course, learners will have ample opportunities to exercise and sophisticate many of the skills listed in the program's graduation competencies, such as critical thinking skills, inquiry and analysis, information literacy, communication skills, leadership skills, and teamwork. |
Biosocial Rearch Topics |
Building on the biosocial toolkit introduced in IMA, students will begin to explore the distal causes of global health issues, focusing in particular on how history, power and social inequality contribute to ongoing health disparities around the world. Topics such as the 2014 Ebola outbreak in West Africa and the global HIV epidemic will be explored with a focus on uncovering and analyzing the relevant structural factors. Students will complete a semester long group research project on a selected topic, improving their critical thinking, communication, information literacy and inquiry and analysis skills. |
Problem-solving in the Health Sciences |
As the last course to undertake in HSLP, this course will challenge you with difficult tasks and force you to use and sophisticate all the skills listed under the HSLP graduation competencies. For this purpose, we will use problem-based learning (PBL) in this course. The course is structured around cases which will be chosen carefully from important contemporary issues in medicine, and tasks will be formulated so that they are complex, difficult, and challenging, and require a well-thought out step-wise plan to solve. Each group will have a fixed tutor throughout the course who will assess the group’s problem solving and individual student’s participation as well as contribution to their group’s problem solving, leadership skills, management skills, and teambuilding skills for summative as well as formative purposes. |
Applied Critical Thinking for Health Sciences |
Applied Critical Thinking for Health Sciences will allow students to practice logical structure; a core competency as a healthcare professional. Health-science-related topics provide opportunities for students to discuss, critique, build a logical argument, and construct teamwork with critical thinking skills. Students will have chances to make presentations and receive peer feedback to improve and acquire the skills necessary for problem solving. |
Fundamentals of Global Health |
In recent years, people, goods, funds, and services come and go across national borders; Era of Globalization. Healthcare professionals are also required to understand and practice the concept and the standard of globalization. On the other hand, differences in cultures, languages or religious beliefs could be obstacles for the progress of globalization. The disparities in economy or medicine have spread in reality.
The aims of this course are to acquire deep knowledge related to global health, and to simulate superior global actions even in difficult situations. This course is based on the discussion of participants themselves. Students’ preparation and participation are the keys to student success. |
Leadership |
This course will examine the mindset, skills and behaviors you need to become an inspiring and effective leader—and help you develop leadership skills that you can apply in your daily job and life situations. You will learn certain leader frameworks and concepts and how they may apply in your context—as well as understand the difference between leadership and management, and required behaviors for each of these. We will look at leadership from several perspectives—what it means for you as an individual, as well as at a team and organizational level—including the challenges of driving innovation and change.
The course is focused around cases chosen to illustrate various aspects of being a leader, and which you are asked to study and reflect upon—and which we will also examine and discuss in class. You are encouraged and expected to think by yourself and actively participate in our class discussions, as well as on the course message board. Through this course you have the opportunity to become more aware of your own personal characteristics and create a road map for developing yourself into a successful leader who will make a real difference for better patient and healthcare outcomes. |
Negotiation |
This course is designed to develop the skills and behaviors you need to become an effective negotiator. You will learn how to apply negotiation skills to a range of daily job and life situations beyond formal contract negotiations—including in a healthcare giver-patient setting. The course uses cases to illustrate various aspects of negotiation, which you will study and reflect on before class—and which we will examine further through class discussion. We will also have negotiation role plays during class, enabling you to practice being a negotiator and help you identify what negotiation style may fit best for your personal characteristics and values. Through this course you will learn about different types of negotiation, negotiation strategies and tactics as well as how to prepare for your negotiations. The course will reference and make use of some of the latest research in negotiation and conflict resolution, and also draw on the insights of selected master negotiators and negotiation experts. You are expected to think by yourself and actively participate in our class discussions, as well as post reviews on the course to the course mailing list. |
Design Thinking |
Design thinking is a proven human-centered methodology and process for solving real-world complex (“wicked”) problems that cannot be tackled by the traditional problem-solving approach. While it has its origins in the design of innovative products, it is now used in a wide range of industries and disciplines as well as for social and personal projects. We will look at examples of healthcare projects where design thinking was applied to understand its potential and impact.
This course will take you through the whole process of design thinking step by step, including empathizing with people you are designing a solution for, gathering inspiration, generating wild ideas, prototyping to make ideas real, and testing the prototype to gather feedback. You will acquire mindset and basic skills required in each step through a series of mini challenge team projects on topics chosen by you and/or instructor. The course culminates with presentation of the 2-month healthcare-related capstone team project, an opportunity to put what you learned into practice.
Innovation through design thinking is a creative team sport. This course will help you rediscover your creative confidence and develop your creativity and team collaboration muscles. |
オンライン異文化交流 |
本学の教育に関する基本理念である「幅広い教養と豊かな人間性、高い倫理観、自ら考え解決する創造性と開拓力、国際性と指導力を備えた人材を育成」を実現すべく、在学中の学生に、人種・文化・専門背景という点で多様な学習環境・コミュニティを創出し、居住国・地域に特化した問題ばかりでなく、国や地域を超えた社会問題・健康問題解決に協働するというマインドセットを養い、そのような経験を医学履修における様々な段階で積むという機会(プログラム)を創出する。 |
ポストコロナ社会における感染症対策 |
幅広い領域で第一線で活躍する専門家を講師として、講義や討論、グループワークを通じ、ポストコロナ社会において、社会と経済を回復させ、持続可能な生活を実現させるための価値創造・課題解決型スキル、対話を通じた思考と学びへの関心、理系/文系、マクロ/ミクロの視点をバランスよく理解し、協働での取り組みを推進するスキルを身につける。 |
AI実践演習 |
AIの発展的な概念を理解するとともに、アプリケーションとして実装するまでの基本的なプログラミング演習を行う。発展的な深層学習のプログラムとGUI、CUI、Dockerの操作などにも触れる。 |
アントレプレナー教育 |
①医療人の新たなキャリアパスとしての“起業家”の実例紹介、②イノベーションマインドの醸成、③トランスファラブルスキルの育成を中心にカリキュラムを組み立てる。 |
疫学基礎 |
疫学の基礎を理解し、臨床研究論文を適切に解釈し執筆するための土台をつくる。 |
生物統計学基礎 |
生物統計学の基本的な解析手法についての復習および理解を深め,臨床疫学研究における適用について学習する。 |
生物統計学応用Ⅰ |
生物統計学を応用した発展的な課題として,ベイズ統計学およびメタアナリシスの基本的事項と実践について学習する。 |
生物統計学応用Ⅱ |
生物統計学を応用した発展的な課題として,薬剤疫学および医療分野におけるAIの活用について,その基本的事項と実践について学習する。 |
臨床試験方法論基礎 |
エビデンス創出に必要な臨床試験方法論の基本的考え方と臨床試験の計画と解析に必要な統計的事項(試験デザイン、ランダム化、盲検化、エンドポイント、解析対象集団、サンプルサイズ設計等)を体系的に学習する。 |
臨床試験方法論応用 |
効率的な臨床試験方法論として注目されている群逐次デザイン、アダプティブデザイン、ベイズ流デザインについて学習する。また、がん領域特有の臨床試験デザインについても学ぶ。 |
口腔疫学基礎 |
歯科口腔疾患の疫学の基礎を理解する。国際的なコンテクストを理解して論文がかける土台をつくる。 |
疫学応用 |
疫学の発展的な内容を理解するために、統計ソフトを用いた解析の実際や発展的な内容を学習する。 |